Kun kaljuuntuminen uhkaa

Hiustutkija Annikki Hagros-Koski on todennut hiustenlähdön olevan ongelmallista etenkin miehille, joista suurin osa haluaisi tukan pysyvän päässä. Hiusten alkaessa lähteä ei välttämättä kannata ajaa itseään täysin kaljuksi, koska se vain lisää hiustenlähdön riskiä.

Ihmisellä arvioidaan olevan 80 000-120 000 hiusta, joista irtoaa eli uusiutuu noin 50–100 päivässä. Hius kasvaa keskimäärin 1,3 senttiä kuukaudessa, ja yksittäinen hius elää perimästä riippuen 2-6 vuotta. Hiukset ovat kehon herkkä mittari, ongelmatapauksissa keho uhraa ne aina ensimmäisinä. Hormonaalisilla seikoilla on suuri vaikutus hiusongelmiin: naisilla noin 10-, miehillä 50–60-prosenttisesti. Koska naisilla on vain vähän testosteronia, täyskaljuuden esiintyminen heillä on harvinaisempaa. Testosteroni muuttuu elimistössä perinnöllisistä syistä kaljuuntumista edistäväksi dihydrotestosteroniksi.

Ravinto, liikunta ja lepo muodostavat hiusterveyden ylläpidon perustan. Ruokavalion tulisi koostua noin 20-prosenttisesti viljasta ja eläinkunnan tuotteista sekä noin 80-prosenttisesti kasviksista, hedelmistä, marjoista ja hyvälaatuisista rasvoista. Ruokaremontin yhteydessä maitotuotteita tulisi vähentää, koska maidon sisältämät fosfaatit haurastuttavat hiuksia. Ravintolisistä Hagros-Koski suosittelee D-vitamiinia sekä magnesiumia ja B-vitamiinia. Parhaisiin tuloksiin kaljuuntumisen ehkäisyssä päästään hiusjuuritutkimuksen avulla.

Pälvikalju muodostaa hiustutkijan eteen tulevista ongelmista vaikeimman. Sen taustalla on usein stressin aiheuttama päänahan alueen kramppitila. Eräänä tekijänä hiusongelmissa on myös talipunkki, jonka haitallisen olemassaolon Hagros-Koski on tuonut julkisuuteen ensimmäisenä Suomessa. Talipunkki syö talia ja elää hiustupen pohjan steriilillä alueella. Sen kantamat bakteerit aiheuttavat hiuspohjan tulehdusta - ja edelleen hiustenlähtöä.

Timo Elo, toimittaja